Stravování na jaře

Pamatuji si, že jsem se jako dítě těšila na každé nové roční období: v zimě na kokos a ananas, v létě na jahody, na podzim na dýně a na jaře na to, až mi maminka nasype první pažitku na brambory s máslem.

Poslední zimy to ale vidím úplně jinak: jahody v obchodech plesniví, pažitka se slevou poutá mou pozornost hned u vchodu do supermarketu a o tom, že jsou obchody stále plné dýní a dokonce melounů ani nemluvím.

Otázkou tedy je, zda je vůbec potřeba řešit, co bychom měli jíst na jaře? V dnešní době si jídelníček můžeme nastavit bez větších omezení celý rok a obchody nám ingredience zajistí.

Jenomže takhle to není úplně správně. Během roku se mění nejen potřeby našeho těla, ale i energie přírody, noci a dne. I přes pestrou nabídku potravin to stále všichni určitým způsobem cítíme.

Nakonec je to úplně jednoduché!  To, co venku zrovna roste, to naše tělo právě v tuto chvíli nejvíce potřebuje!  V zimě jsme se zaměřili hlavně na uskladněnou kořenovou zeleninu, jedli jsme více škrobovitých potravin a zařazovali jsme tzv. “prohřívací” pokrmy. Více masa a obecně tučných jídel, kterých nebylo málo, hodně zatížilo naše játra a žlučník. Není proto náhoda, že se půsty i v dobách našich babiček zařazovaly právě v před-velikonočním období časně z jara. Pomohly tenkrát a pomůžou nám i dnes, ačkoliv nás k tomu nebude nutit nedostupnost potravin.

Samozřejmě tak, jak je třeba přistupovat individuálně k osobnímu jídelníčku, je třeba “ušít na míru” také detoxikaci.

Hlavní charakteristikou jarního jídelníčku je odlehčenost, čerstvost, šťavnatost a kyselost. Z toho důvodu je dobré se vyhnout dlouho vařeným nebo pečeným jídlům, naopak vhodné je zařadit opět saláty, zeleninové smoothie, pít vodu s citrónem a zařadit např. ume ocet.

Večeře však může být stále ve formě hustého zeleninového vývaru, pro změnu však posypaného čerstvou zelenou natí. Tu lze získat například z jakékoliv kořenové zeleniny pouhým namočením do vody. Natí však můžeme zařadit nespočet: pažitka, petržel, setá řeřicha, mladé listy pampelišek, sedmikrásky, ptačinec, popenec, medvědí česnek, polníček nebo listy kopřiv. Všechny jsou bohaté na enzymy, které potřebujeme pro správné fungování metabolismu.

Jaká barva se Vám většinou vybaví, když se řekne jaro? Zelená?! Proto by to měla být převažující barva na našem talíři. Vyzkoušejte například pomazánku s řeřichou!

Řeřichová pomazánka s domácí lučinou

Řeřichová pomazánka s domácí lučinou

Krásné jaro přeje Adéla 🙂

Komentáře